http://s8.picofile.com/file/8333392534/Solar_Inverter_for_Home.pdf.html

 

 

 

http://s8.picofile.com/file/8333392534/Solar_Inverter_for_Home.pdf.html

قطعات مورد نیاز برای مدار اینورتر:

  • IC555
  • ماسفت N IRF540
  • ترانزیستور BC549
  • ترانسفورماتور 12V ،2A
  • مقاومت K 10 وK 4.7 وK 1 وk 5.6
  • خازن uF0.1

می خواهید یک کارگاه تولیدی برد های الکترونیکی داشته باشید؟ (کلیک کنید)


توضیحاتی مختصر درباره قطعات بکار رفته در مدار اینورتر:

 

  • IC 555 :

آی سی 555 یکی از معروف ترین المان هاست که به آی سی تایمر نیز معروف است. در بیشتر مدارات از این قطعه برای ایجاد پالس با فرکانس های متفاوت استفاده می گردد. این آی سی را می توانید در دو وضعیت مونواستابل و آ استابل مورد استفاده قرار دهید.در حالت مونو استابل تولید و شکل پالس تولیدی قابل کنترل است که این کنترل عموما از طریق پایه شماره 2 آی سی555 صورت می گیرد اما در حالت آستابل در صورت داشتن تغذیه مثبت و منفی در پایه های 1, 4 و 8 و اتصال خازن و مقاومت درپایه های 2,6 و7 به طور خودکار و بدون تحریک، پالسهای ثابت وتعیین شده ای را ایجاد می کند(ما از حالت آ استابل استفاده کرده ایم).پایه 3 این آی سی همواره پایه خروجی است.
این آی سی کاربردهای فراوانی دارد که از آن جمله می توان به تولید پالس، کنترل پهنای پالس، استفاده در مدارات تایمر و فرستنده و گیرنده وغیره…. اشاره کرد.

در شکل زیر، دیاگرام مدار اینورتر رسم شده است.در این مدار از یک نوسان ساز موج مربعی استفاده شده که خروجی آن یک موج مربعی با فرکانس 50Hz است. این فرکانس توسط مقاومت R2 و خازن C1قابل تنظیم است.

ما به یک ولتاژ سینوسی با دامنه مثبت و منفی نیاز داریم. پس باید این پالس مربعی برای ما هم ولتاژ مثبت و هم ولتاژ منفی خروجی را ایجاد کند. برای این کار از دو ماسفت استفاده می کنیم که یک ماسفت با لبه بالارونده پالس و ماسفت دیگر با لبه پایین رونده پالس خروجی IC فعال می شود. (این تقسیم کار را در واقع ترانزیستور Q2 انجام می دهد.)
در خروجی IC از دو ماسفت IRF540 برای درایور سیم پیچ اولیه ترانس استفاده می کنیم.جریانی عبوری از پین شماره 3 آی سی 555 در دو جهت هدایت می شود. یکی در جهت R3 به گیت 1Q ودیگری از R5 به گیت Q2 است تا جریان معکوس جهت جریان اول (جریانی که ازR3 به Q1 می گذرد) را عبور دهد(این مسئله در شکل بالا نشان داده شده است).در مرحله بعد جریان به گیت ترانزیستورQ3 می رود تا ترانزیستور را فعال کند.

برای ترانزیستور از یک هیتسینگ کوچک استفاده می کنیم تا گرمای کمتری تولید کند و افت توان کمتر شود. دلیل انتخاب IRF540 هم بخاطر قیمت آن است که از آن به عنوان ماسفت قدرت کانال N با حداکثر جریان 82 آمپر و با توان 150وات، استفاده کرده ایم.

 

 

ادامه نوشته

مدار تبدیل 12V DC به 220V AC مدار اینورتر

ادامه نوشته