شعری برای اتمام ترم سوم دانشگاه

به هر سختی و کوشش این ترم را هم

به کنج دخمه ای تاریک نهادیم

ز هر جزوه که بوی خاک می داد

نشستیم و جویدیم و جویدیم

به گفتار بروبچزِ کنونی

بنا را بر "خرخوانی" نهادیم

به هر خون دل و ضربت شمشیر

لب و دل پر ز اذکار و ز تسبیح

قدم در رزمگاه چارت سوم

نهایت غول سوم را نیز کشتیم

ریاضیِ مهندسی را می بگویم

که همفاز است با طاهرپور استاد

خدا را شکر ما نیز از آب

به هر جان کندنی بودی گذشتیم

برای شما و غول سوم ما دعایی

برای خویشتن نیز مرحبایی

می فرستم تا ترم بعدی

که دارد هرکدام از غول ها شاخِ هوایی!

17/4/91

یخچال نفتی:

یخچال نفتی بر خلاف یخچال برقی و کولر های گازی که بر اساس فرئون فشرده و کمپرسور کار می کنند دارا ی هیچ قسمت متحرکی نیست و نیروی محرکه خود را مستقیما از شعله آتش نفت می گیرد اساس کار یخچال نفتی بر پایه جذب و دفع آمونیاک در آب می باشد. سازوکار یخچال نفتی به صورت مرحله به مرحله به این شکل می باشد

ادامه مطلب ...

پمپ سانتریفیوژ یا پمپ گریز

پمپ سانتریفیوژ یا پمپ گریز از مرکز یکی از پرکاربردترین نوع پمپ ها درصنایع مختلف


Damper Matches Centrifugal Pump

پمپ دنده داخلی Internal Gear Pumps

این پمپ ها بیشتر به منظور روغنکاری و تغذیه در فشار های کمتر از 1000 psi  استفاده می شود ولی در انواع چند مرحله ای دسترسی به محدوده ی فشاری در حدود  4000 psi نیز امکان پذیر است. کاهش بازدهی در اثر سایش در پمپ های  دنده ای داخلی بیشتر از پمپ های دنده ای خارجی است. 

 

منبع powercontrol.mihanblog.com


پمپ های پیستونی شعاعی (Radial piston pumps

برای پمپ نمودن سیال رینگ عکس العمل باید نسبت به محور محرک خروج از مرکز داشته باشد ( مانند شکل ) در ناحیه ای که پیستون ها از محور روتور فاصله دارند خلا نسبی بوجود آمده در نتیجه مکش انجام میگیرد ، در ادامه دوران روتور، پیستون ها به محور  نزدیک شده و سیال موجود در روتور را به خروجی پمپ می کند. در انواع جابه جایی متغییر این پمپ ها با تغییر میزان خروج از مرکز رینگ عکس العمل نسبت به محور محرک می توان مقدار خروجی سیستم را تغییر داد. 

 

منبع powercontrol.mihanblog.com


Radial Piston Pump Animation

پمپ های پیستونی محوری با صفحه زاویه گیر (Axial piston pumps(Swa

در این نوع پمپ ها محوربلوک سیلندر و محور محرک در یک راستا قرار می گیرند و در حین حرکت دورانی به خاطر پیروی از وضعیت صفحه زاویه گیر پیستون ها حرکت رفت و برگشتی انجام خواهند داد ، با این حرکت سیال را از ورودی مکیده و در خروجی پمپ می کنند. این پمپ ها را می توان با خاصیت جابه جایی متغیر نیز طراحی نمود . در پمپ های با جابه جایی متغییر وضعیت صفحه زاویه گیر توسط مکانیزم های دستی ، سرو کنترل و یا از طریق سیستم جبران کننده تنظیم می شود. حداکثر زاویه صفحه زاویه گیر حدود 17.5  درجه می باشد. 

 منبعpowercontrol.mihanblog.com


Axial Piston Pump Animation

پمپ های پره ای :

به طور کلی پمپ های پره ای به عنوان پمپ های فشار متوسط در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت آنها معمولا از 1200 rpm تا 1750 rpm بوده و در مواقع خاص تا 2400 rpm  نیز میرسد. بازده حجمی این پمپ ها 85% تا 90% است اما بازده کلی آنها به دلیل نشت های موجود در اطراف روتور پایین است ( حدود 75% تا 80%  ). عمدتا این پمپها آرام و بی سر و صدا کار می کنند ، از مزایای جالب این پمپ ها این است که در صورت بروز اشکال در ساختمان پمپ بدون جدا کردن لوله های ورودی و خروجی قابل تعمیر اس